Pengaruh Motivasi dan Komitmen Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pertumbuhan Kerohanian Peserta Didik

Authors

  • Sinurmei Olifia Halawa Sekolah Tinggi Teologi Soteria Purwokerto
  • Monica Santosa Sekolah Tinggi Teologi Soteria Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.47304/8cnrvm53

Keywords:

Motivation, Commitment, Responsibility

Abstract

A teacher's motivation in teaching is very important. Teachers cannot teach effectively if they do not have the right motivation. This study aims to examine the influence of motivation and commitment of Christian Religious Education teachers on students' faith growth. By using qualitative research or literature review, the following are some of the findings. Through this research, it is suggested that educational institutions pay more attention to the development of teacher motivation and commitment, given its great impact on students' spiritual development. The effect on teachers' motivation and commitment is when they do not get paid appropriately and when their leaders are not in line with what they want. This causes teachers to neglect their duties and obligations to teach. There is nothing more important than a teacher's initial motivation and commitment to teach their students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alkalah, Cynthia. “Hubungan Kesejahteraan Guru Dengan Etos Kerja Guru Pak Di Sma/Smk Tahun 2019” 19, No. 5 (2016): 1–23.

Asiva Noor Rachmayani. “Motivasi Panggilan Guru Pa” (2015): 6.

Esther Rela Intarti. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Motivator.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen. Regula Fidei 4, no. 1 (2021): 36–46.

Eunike, Pratiwi, and Bobby Kurnia Putrawan. “Kajian Pedagogis Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Era Pandemi Covid 19 : Studi Kasus Siswa Smk Harapan Bagi Bangsa , Jakarta Utara” 6 (2021): 32–44.

Gulo, Mainyer For Jaya, Raymond Iman Putra Gulo, and Monica Santosa. “Pengaruh Lingkungan Terhadap Pembentukan Karakter Anak.” Scientificum Journal 1, no. 3 (2024): 150–161.

Gunandi, Andri, Monica Santosa, Gigih Putra, and Erwin Erlangga. “Hubungan Antara Stress Akademik Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Smp X.” Jurnal Pendidikan dan Konseling 5, no. 1 (2022): 5388–5394.

Kasingku, Juwinner Dedy, Mareike Seska, and Diana Lotulung. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik.” Jurnal Education 10, no. 1 (2024): 331–339.

Legi, Ester, and Anita Grays Pantow. “Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pendahuluan” 6756, no. Januari (2022): 131–145.

Limbong, Nimrod. “Hubungan Kompetensi Dan Motivasi Kerja Dengan Komitmen Guru Melaksanakan Tugas Pendidikan Agama Kristen Sekabupaten Toba Samosir.” Jurakunman (Jurnal Akuntansi dan Manajemen) 14, no. 1 (2021): 6.

Mau, Marthen. “Pentingnya Integritas Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membimbing Kepribadian Peserta Didik” 1, no. 2 (2020): 145–161.

Mujiono, John Gershom. “Pengaruh Kehidupan Rohani Guru Pendidikan Agama Kristen Dan Implikasinya Terhadap Pertumbuhan Iman Peserta Didik Di SDN Semplak.” Jurnal Kadesi 6, no. 2 (2024): 5.

Munte, Bangun, and Darman H. Samosir. “Pengaruh Bimbingan Konseling Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Perkembangan Kepribadian Siswa.” Jurnal Dinamika Pendidikan 11, no. 1 (2018): 30.

Nome, Nehemia. “Strategi Guru Dalam Menumbuhkan Kepercayaan Diri Peserta Didik.” Phronesis: Jurnal Teologi dan Misi 2, no. 2 (2020): 158–176.

Novalia, Lisna. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengatasi Krisis Kerohanian Anak Sekolah Minggu” 2, no. 1 (2023): 75.

Sinaga, Ona Marista Uli. “Guru Pendidikan Agama Kristen Yang Memiliki Komitmen Menjadi Kawan Sejarah Allah.” Pendidikan Sosial dan Humaniora 2, no. 3 (2023): 10111–10121. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu.

Siregar, Nurliani, Agnes Meilita Berutu, Hasrat Beby Zebua, Devi Elprida Br, Cherry Carolina Napitupulu, Tison Habeahan, Christin Oktavia L, et al. “STRATEGI Pembelajaran Guru Pak Terhadap Kualitas Dan Motivasi Belajar Peserta Didik Nurliani” 5, no. 7 (2024): 29–34.

Sumual, Ferry J N. “LENTERA NUSANTARA (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen) Diterbitkan Oleh: Sekolah Tinggi Teologi Kanaan Nusantara Franty Faldy Palempung” 1, no. 1 (2021): 48–60. https://jurnal.sttkn.ac.id/index.php/JL/index.

Tefbana, Abraham. “Hubungan Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Dengan Pertumbuhan Iman Peserta Didik.” Jurnal Luxnos 4, no. 2 (2021): 277–305.

Triposa, Reni, Yonatan Alex Arifianto, and Yudi Hendrilia. “Peran Guru PAK Sebagai Teladan Dalam Meningkatkan Kerohanian Dan Karakter Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK) 2, no. 1 (2021): 109–126.

Published

2024-12-28

How to Cite

“Pengaruh Motivasi Dan Komitmen Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pertumbuhan Kerohanian Peserta Didik”. JURNAL LUXNOS 10, no. 2 (December 28, 2024): 375–387. Accessed January 25, 2025. https://luxnos.sttpd.ac.id/index.php/20_luxnos_20/article/view/halawa2024.