Pendekatan Reward Dan Punishment Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa

Authors

  • Abraham Tefbana Sekolah Tinggi Teologi Pelita Dunia
  • Agus Sanjaya Sekolah Tinggi Teologi Pelita Dunia

DOI:

https://doi.org/10.47304/hrpxwj15

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the relationship between giving reward and punishment with increasing student motivation in learning Christian Religion Education. This research is based on Skinner's theory of operant conditioning (responsive behavior habituation). This study uses a qualitative descriptive method approach to explain the impact of reward and punishment as a strategy to increase student motivation in learning Christian Religious Education. Giving reward and punishment is a teacher's response behavior to increase student motivation in Christian Religious Education subjects. The results of this study indicate that giving rewards to outstanding students and punishing students who are not disciplined in learning, has a positive impact on increasing student motivation in learning Christian Religion Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Aspar, Muh Yahya dan Eka Apriyanti, Pengaruh Pemberian Reward dan Punishmen Terhadap Motivasi Belajar IPA Siswa SDN 33 Sanane. Khazanah Pendidikan-Junal Ilmiah Kependidikan, Vol. 16, No. 2, (2022), 120

Bastian, Analisis Ketrampilan Dasar Mengajar Guru Dalam Melaksanakan Pembelajaran di Sekolah Dasar, 1358-1359.

Boiliu, Fredik M., Meyva Polii, Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga di Era Digital terhadap Pembentukan Spiritualitas dan Moralitas Anak. IMMANUEL: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kr isten, Vol 1, No 2, (2020), 82.

Boiliu, Fredik M., Noh I. Boiliu, Esther R. Intarti. Pendidikan Agama Kristen Antisipatif Radikalisme Dalam Beragama di Indonesia. Regula Fidei Jurnal Pendidikan Agama Kristen, Vol. 4, No. 2, (2019), 133.

Djamaluddin Ahdar dan Wardana, Belajar dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis, (Pare-pare: CV. Kaaffah Learning Center, 2019), 6.

Ernata Yusvidha, Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Pemberian Reward Dan Punishment Di SDN Ngaringan 05 Kec. Gandusari Kab. Blitar, Jurnal: Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD) Vol. 5 No. 2, (2017), 784.

Faidy Ahmad Bahril dan I Made Arsana, Hubungan Pemberian Reward dan Punishmen Dengan Motivasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Ambunten Kabupaten Sumenep. Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan Vol. 2, No. 2 (2014), 456.

Febianti, Yopi Nisa. Peningkatan Motivasi Belajar Dengan Pemberian Reward and Punishment yang Positif. Jurnal Edunomic Vol. 6, No. 2, (2018), 94

Hamalik Oemar, Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.

Hamdu Ghullam dan Lisa Agustina, Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Vol. 12 No. 1 (2011), 91.

Haris Nurhidaya, St. Maryam, dan Nurul Mukhlisa. Penerapan Metode Reward and Punishment Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima Di Kabupaten Barru. Pinisi, Journal of Education, Vol. 1, No.2, (2021), 334

Manik Resmin, Implementasi Pemberian Reward dan Punishment Untuk Meningkatkan Etos Kerja Guru, Jurnal: Jumpa Vol. 7 Edisi Khusus, (2019), 81.

Suharni dan Purwanti, Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa, G-COUNS: Jurnal Bimbingan dan Konseling Vol. 3 No. 1, (2018), 138

Simanjuntak Junihot, Keilmuan Pendidikan Kristen: Metode dan Keilmiahannya. Jurnal Kharis edisi V (2009), 2.

Tefbana Abraham, Peran Orangtua Mendidik Spiritual Anak Di Era Revolusi Industri 4.0 Berdasarkan Ulangan 6:4-9 (Tinjauan Teologisdan PedagogisDalam Pendidikan Agama Kristen), Jurnal Luxnos, Vol. 7, No. 1, (2021), 118

Tefbana Abraham dan A. Danny Kia. Peningkatan Kinerja Guru Pendidikan Agama Kristen di Era Disrupsi dan Pandemi. Jurnal Luxnos, Vol. 6, No. 2, (2020), 263.

Telaumbanua, Arozatulo. Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Fidei, Vol. 1, No. 2 (2018), 222.

Kamus Besar Bahasa Indonesia Dalam Jaringan (online). Diakses, 12 Oktober 2022.

Downloads

Published

2024-06-27

How to Cite

“Pendekatan Reward Dan Punishment Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa”. JURNAL LUXNOS 10, no. 1 (June 27, 2024): 43–57. Accessed November 13, 2024. https://luxnos.sttpd.ac.id/index.php/20_luxnos_20/article/view/tefbana2024.